Regular Single

Bilinmeyen Bir Hastalık: De Quervain Tenosinoviti

De quervain tenosinoviti başparmağın içe ve yana doğru hareketlerini sağlayan tendonların el bileği seviyesinde sıkışması sonucunda meydana gelen ağrılı bir sağlık sorunudur. De quervain tenosinovitinin görülme sebebi kesin olarak bilinmese de başparmağın tekrarlı ve zorlayıcı hareketleri sonucu oluşabileceği düşünülmektedir.

DE QUERVAİN TENOSİNOVİTİNE YOL AÇABİLEN FAKTÖRLER NELERDİR?

Başparmağın uzun süre boyunca tekrarlayıcı hareketlere maruz kalması sonucunda De quervain tenosinoviti görülebilir.

Uzun süreli müzik enstrümanı kullanmak, telefon kullanmak, örgü örmek ve bebek bakımı sırasında özellikle de annelerin bebeklerini taşırken ellerinin pozisyonu ile hormonal nedenlerin birleşimi sonucunda De quervain tenosinoviti görülebilmektedir.

El bileğinde kırık sonrasında, alışık olunmayan bir kiloda ağırlık kaldırıldığında, golf veya raketli bir sporda atış yaptıktan sonra da De quervain tenosinovitine rastlanabilmektedir.

DE QUERVAİN TENOSİNOVİTİ RİSK FAKTÖRLERİ

• Yaş: 30-50 yaş arasında görülme riski daha fazladır.
  • Cinsiyet: Kadınlarda görülme sıklığı daha fazladır.
  • Hamilelik
  • Bebek bakımı
  • Elin tekrarlı hareketlerini içeren bir işle veya bir hobiyle uğraşmak

De quervain tenosinovitinin diğer nedenleri arasında; El bileğinde veya tendonda direkt bir hasar olması durumlarında yara dokusu oluşmuşsa bu durum hareket kısıtlılığına yol açabilir. Romatoid artrit olması durumunda da de quervain tenosinoviti görülebilmektedir.

DE QUERVAİN TENOSİNOVİTİ BELİRTİLERİ NELERDİR?

• Başparmağın tabanında doğru ağrı ve/veya şişlik,
  • El bileğinin nabız oluğunda ağrı tipiktir
  • Bir cismi kavramaya veya sıkmaya çalışıldığında başparmağı ve el bileğini hareket ettirmede güçlük,
  • El sıkma gücünde azalma olup ilgili alana baskı uygulandığında ağrı şiddetlenir ve çıtırdama sesi duyulabilir.
  • Başparmağın hareketi sırasında yapışıklık veya takılma hissi

Tedaviye başlanmaz ve bu belirtiler sürer ise ağrı, tüm başparmağa ve ön kola yayılabilir. Başparmağın ve el bileğinin hareket etmesi ağrıyı daha da arttırmaya devam eder.

DE QUERVAIN TENOSİNOVİTİ TANISI NASIL KONULUR?

Tanı koyabilmek için hekim tarafından finkelstein testi uygulanmaktadır. X-ray gibi görüntüleme yöntemlerine genelde gerek duyulmamaktadır.

FINKELSTEIN TESTİ: Başparmak avuç içindeyken yumruk yapıldığında ve el bileği küçük parmakların yönünde aşağı eğildiğinde başparmak tarafında ağrı olması durumunda test pozitiftir.

DE QUERVAİN TENOSİNOVİTİ TEDAVİ SÜRECİ NASIL İLERLER?

Tedavideki genel amaç iltihabı azaltmak, başparmağın hareketliliğini sağlamak ve hastalığın tekrarlamasını önlemektir.

Tedaviye erken başlandığı takdirde 4 ile 8 hafta arasında belirtiler iyileşmeye başlamaktadır. Hamilelik durumunda belirtilerin, hamilelik sonlandığında veya emzirme döneminin sonunda iyileşmesi olasıdır.

İlaç tedavisinin yanı sıra hekim tendon kılıfına enjeksiyon tedavisini de önerebilmektedir.

• El bileği ve başparmak bir atel yardımıyla sabitlenerek tendonların dinlenmesi sağlanmalıdır.
  • Başparmağın tekrarlayıcı hareketlerinden kaçınılmalıdır.
  • Etkilenen bölgeye buz uygulanmalıdır. (Ancak buzun direkt deriye temasından kaçının.)

Bir fizyoterapist ve ergoterapist ile görüşün! Terapistleriniz el bileğinizi nasıl kullandığınızı gözlemleyerek bileklerinizdeki baskıyı azaltmak için size önerilerde bulunur.

Ayrıca terapistiniz tedavinin oldukça önemli bir kısmı olan ağrılarınızı azaltmak, kaslarınızı güçlendirmek ve tendon hasarını en aza indirgemek için size egzersizler öğretir.

Eğer durumunuz daha ciddi ise hekiminiz cerrahiyi önerebilmektedir. Bu durumda cerrahi ile tendon kılıfı açılarak tendona olan bası azaltılır ve böylece tendonlar rahatlayarak başparmağın hareket etmesi kolaylaşır. Cerrahi sonrası hekiminizin önerilerini gerçekleştirerek ve terapistinizin vermiş olduğu egzersizleri yaparak ve bu egzersizleri günlük rutininize ekleyerek başarılı bir şekilde tedavinizin sonlanmasına yardımcı olabilirsiniz.

GENEL ÖNERİLER!

• Bileğinizi aynı yönde tekrarlayıcı bir şekilde hareket ettirmekteKn kaçının.
  • Hekiminizin önerisiyle bir atel ile etkilenen bölgenin sabitlenmesini sağlayın.
  • Size verilen egzersizleri günlük yaşamınıza dahil edin
  • Ağrı, şişlik veya hissizliğe yol açan hareketlerden kaçınarak bu hareketleri not edin ve hekiminize danışın.

Ortopedik rehabilitasyon/Turgut GÖKSOY yardımları ve destekleri  için teşekkürler!

Yazar:Buse ÖZENÇ

Kaynakça